Amerikai kutatók algoritmust fejlesztettek egy két résztvevős játékelméleti kérdés megoldására, amelyet akár politikusok is használhatnak választásokon.
2016. február 18. 12:09
p
0
0
0
Mentés
A Maryland és a Stanford Egyetem, valamint a Microsoft Research kutatói megoldották a játékelmélet úgynevezett „Blotto ezredes” forgatókönyvét, amellyel általában választások és más két-résztvevős konfliktusok kimenetét elemzik.
„Mindaddig, amíg elég adatunk van egy adott forgatókönyvhöz, algoritmusunkkal nagyon sok vezető, például politikai jelöltek, sportcsapatok, vállalatok és katonai irányítók számára meg tudjuk találni a legjobb stratégiát” – jelentette ki Mohamed Hajiaghayi, a Maryland Egyetem kutatója.
A Blotto ezredesben mindkét versengő félnek nehéz döntéseket kell hoznia a korlátozott erőforrásokkal kapcsolatban. Az új algoritmus bebizonyította, hogy ez a stratégiai viselkedés kezelhető számítógépes módszerekkel.
„A versengés leírása alapján, képesek vagyunk meghatározni, hogy az adott játékos számára melyik stratégiával maximalizálható a kimenet” – folytatja Hajiaghayi.
Az algoritmus egyensúlyi állapotot tételez fel, amelyben mindkét fél az ellenfél módszeréhez alkalmazható legjobb stratégiát használja. A számítógépes megoldás kidolgozásának legnagyobb problémáját a potenciális stratégiák magas száma jelentette, de a kutatók végül sikerrel jártak: összes lehetséges stratégia helyett „csak” a reprezentatív választásokkal dolgoztak.
Az Amnesty International Magyarország bevétele 465,673 millió forintra nőtt (2023-hoz képest), és az adózás utáni eredménye 11,6 millióról 20,4 millió forintra emelkedett.
A Fidesz frakcióvezetője az ellenzékről: önök a politikában megbuktak, ezért a szolgasajtójuk, a HVG, a 24.hu, a 444, a Telex, az RTL Klub átvette a politikai kezdeményezést.
Testvérként szerette egymást Jókai Mór és Petőfi Sándor, ám a barátságuk túl sok sebet kapott. Ahogy Jókai fogalmazott később: a dölyf miatt egyikük sem vallotta meg, hogy fáj a harag…